Wednesday, February 23, 2011

Mahligai menuju ALLAH...


bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah..syukur dipanjatkan pada ALLAH yg menguasai segala nikmat dan kesempurnaan...baru2 ini ana telah terbaca satu artikel mengenai rumahtangga yg menjadi idaman setiap insan...dalam artikel tersebut menggariskan beberapa ciri yang menjadikan rumahtangga tersebut sebagai mahligai menuju ALLAH..
Satu impian

Semua orang impikan sebuah keluarga dan rumahtangga yang bagaikan Syurga. Alangkah indah dan bahagianya jika ia terjadi di dalam realiti hidup.

Ada hiburan
Di dalam rumahtangga Syurga ada segala-galanya. Di sana ada iman, ada akhlak mulia yang menceria dan mencahayakan rumahtangga bak bunga yang kembang di taman di waktu pagi.

Melihat isteri tenang hati kerana kesetiaannya. Melihat suami terasa senang hati kerana sifat bertanggungjawabnya. Melihat ibu ayah terasa kenyang, jiwa yang kosong terasa terisi. Ketiadaan seseorang dari anggota keluarga terasa kehilangan dan kekosongan.

Rindu merindui satu sama lain, kerana adanya mereka di tengah keluarga menyelesaikan masalah. Melihat anak-anak terasa sejuk hati, kerana mereka mendengar kata dan hormat ibu bapa.

Tiada krisis

Di Rumahtangga Syurga itu, tiada kata nista, tiada cakap-cakap yang menyakitkan hati, tiada bertekak, bertegang urat atau kata mengata, tiada tuduh menuduh, maki hamun, cerca mencerca dan cakap lucah. Tiada gaduh dan sengketa, pukul memukul, tumbuk menumbuk, terajang menerajang.

Membesarkan Allah
Yang ada di Rumahtangga Syurga itu, terserlah kebesaran Allah Taala, hasil mereka membesarkan Allah melalui solat berjemaah, qiamulail, membaca Al Quran, tasbih, Tahmid, kuliah-kuliah Islam untuk keluarga. Makan bersama, bekerjasama, ingat mengingat satu sama lain. Inilah rumahtangga Islam.

Hasil perjuangan
Rumahtangga Syurga adalah hasil perjuangan dua insan yang berkahwin kerana cita-cita menegakkan Islam. Demi kemegahan Islam bukan kemegahan peribadi. Inilah Syurga waktu sebelum Syurga yang menunggu. Inilah Syurga yang disegerakan sebelum Syurga yang kekal abadi.
p/s *nukilan ini ana perolehi daripada ustaz Mohd Fadli Yusof..moga dapat dijadikan pedoman dan renungan  bersama..insyaALLAH...

No comments:

Post a Comment