Friday, February 18, 2011

tatkala jodoh mendekati...

Dengan Nama Allah Yang  Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...


alhamdulillah..ana baru sahaja selesai menghadiri satu majlis walimatul urus salah sepupu..tak sangka berkahwin jugak sepupu ana yang sorang ni..dulu bukan main lagi mengelak bila mak sedara ana berbicara soal jodoh..maklum la anti lelaki kononnya..pantang sebut sal lelaki dibangkangnya....tapi ana syukur sangat ngan berita perkahwinan ni..even ada rasa sedikit tidak percaya..terkejut pun ada..huhu..namun inilah kuasa ALLAH..sampai je waktu..terikatlah ia ngan lafaz sakinah...hehe..erm..seronok sangat melihat gelagat pasangan pengantin yang bersanding tersipu-sipu...
sehari sebelum majlis tu..sanak sedara sibuk bergotong royong menyiapkan bahan2 juadah kenduri..boleh dikatakan setiap orang sibuk dengan kepakaran tugas masing2...
tapi anak2 gadis masing2 sibuk duk try baju2 pengantin...ambik berkat..mane tau sampai cepat seru dorang nanti..he...
namun bukan di situ sudut ana..tapi di suatu sudut di mana makcik2 bekerja..ana suke sibukkan diri ngan juadah pengantin..hehe..ermm..my favorite hobby..insyaALLAH...huhu...
tapi biasala bile bersama makcik2 ni faham2 jela mulut dorang cmne..pendek dan panjang kata..macammmm2 adaaaa..huhu..anak dara yang sorang ni la yang jadi mangsa..hee..

sedang khusyuk ana menghias juadah..mak sedara ana datang dekat dan membisikkan sesuatu di telinga ana...
"iman,cikna nak sampaikan amanah ni" perlahan mak sedara ana berbisik...ana terpinga..cam serius je..errmm..ap alkisahnya cikna ni..huhu..hati  ana tak sabar nak tau...
cikna sambung lagi.." ada sorg ustaz berkenan kat kamu..die nak risik dan lamar kamu..nk ke kamu terima lamaran die...??"
masyaALLAH..ana rase cam hilang jantung ni..terkejut...
"ala time jela..bukannya org lain anak ustaz Mokhtar yang balajar kt Al Azhar tu.." sampuk mak sdara ana yang lain..aikkkk pasang telinga rupenya dorg..maluuunyerrrr ana..wajah ana tibe2 merah padam menahan malu..huhu...
ermm...masuk ni dah banyak kali ana kena splash nga titipan cmni..ermmm..nak sgt ke dorang ni makan nasi minyak..huhu..
"masuk ni dah brapa orang dah kamu tolak,nti jadi andartu baru tau..."salah seorang kerabat sdara ana menambah..ermm..ana baru je menjelang dewasa..ngah menuntut plak tu..eshh..tak faham..tak faham...erm..mungkin sebab salasilah kerabat ana kebanyakannya sume kawin awal..rasenya umur 25 paling lewat kot..mungkin sebab tu kot..ermm...dilemma tul..
namun, berdiam diri jela yang mampu ana buat..huhu..biarkanlah malas nak layan..nanti makin merebak lak..huhu..
ana bukan menolak jodoh..bukan juga terlalu memilih...namun ana rasakan belum bersedia tuk memegang watak siti muthiah...insyaALLAH ada jodoh x ke mana..lagipun ana percaya ALLAH jadikan setiap sesuatu tu berpasangan untuk saling melengkapi..
ermm..berbicara mengenai jodoh ana teringat satu kata2 daripada salah seorang sahabat ana dalam blognya..
"Calon pilihan saya berada dalam genggaman Tuhan.Biarlah saya terus mendoakan agar Allah mengurniakan apa yang terbaik menurut pilihanNYA, bukan mengurniakan apa yang terbaik menurut pandangan saya kerana sesungguhnya pilihan Tuhan,adalah pilihan terbaik bagi hamba-hambaNYA.

Doa saya walau siapa pun dia, semoga keimanan dan ketaqwaannya sentiasa ditingkatkan oleh Allah swt supaya suatu masa kelak dia dapat memimpin saya, bukan sahaja untuk kebahagiaan di dunia ini, bahkan ketika disana nanti.Andai saat pertemuan antara kami wujud di dunia yang fana ini,Insyaallah tiba masa yang dijanjikan kami pasti akan dipertemukan.."

mendengarkan kata2 ni buat ana semakin semangat utk meneruskan perjuangan..soal jodoh..bukan urusan kite...tp urusan ALLAH..Dia mengetahui apa yang terbaik buat kita...wallahu a'lam..

demikianlah kisah di sebuah majlis walimatul urus...sekadar untuk dikongsikan dengan pembaca..smoga even sedikit sahabat2 dapat perolehi manfaatnye...insyaALLAH..

3 comments:

  1. salam..
    cantik blog eken ni..:)
    it just a nice story.
    i like it.

    ReplyDelete
  2. hehe..syukran bae..sekadar perkongsian di kala lapang..(^_^)

    ReplyDelete
  3. salam..huk3..Nice Story ya hik3 ;)

    ReplyDelete